Zaktualizowano: 2025-04-22
Dostęp do Wi-Fi jest już możliwy w większości przestrzeni publicznych w miastach. Już niedługo będzie to normą nawet w chmurach – na pokładzie linii lotniczych. Obecnie podróżni mogą korzystać z Wi-Fi w wybranych liniach i modelach samolotów. Dzięki czemu możliwy jest dostęp do sieci w samolotach i czy połączenia są płatne?
Odbieranie wiadomości, oglądanie seriali w trybie online, porozumiewanie się przez komunikatory, przeglądanie serwisów informacyjnych to tylko wybrane czynności, które chętnie wykonują podróżni podczas lotu. Sprawdźmy, jacy przewoźnicy udostępniają taką możliwość i jakie systemu to umożliwiają.
Internet dostępny w telefonie w ramach sieci komórkowej nie będzie działał w samolocie, wznoszącym się nawet 10 km nad ziemią. Urządzenia nie odbierają sygnałów na takiej wysokości, stąd wi-fi na pokładzie samolotu jest jedynym sposobem na dostęp do Internetu.
Większość podróżnych radzi sobie, ściągając jeszcze przed lotem niezbędne rozrywki w wersji offline. Zarówno odcinki serialu, filmy, audiobooki, e-booki czy podcasty możemy pobrać w wersji offilne i umilić sobie lot oglądaniem filmów czy słuchając ulubionych twórców.
Brak internetu w samolocie może stanowić problem dla osób, które ze względów zawodowych nie mogą być dłuższy czas offline. Dla takich pasażerów część przewoźników udostępnia możliwość połączenia się do sieci z wykorzystaniem Wi-Fi.
Dostęp do wifi w samolotach nie jest normą, ale coraz więcej przewoźników udostępnia tę możliwość swoim klientom, chcąc zadbać o ich komfort lotu. Dotyczy to przede wszystkim długich tras transatlantyckich i międzykontynentalnych oraz lotów biznesowych.
Liczba maszyn wyposażonych w Wi-Fi wciąż rośnie i za kilka lat bezprzewodowy internet w samolotach będzie normą.
Telefon w trybie samolotowym może łączyć się z wifi. Możliwość przeglądania internetu w samolocie odbywa się albo za pośrednictwem sygnałów z nadajników naziemnych, albo satelitarnych.
Na czym dokładnie to polega?
Dostęp do internetu podczas lotu możliwy jest dzięki zastosowaniu jednego z trzech systemów: ATG, Ku-Band i Ka-band.
Korzystając z tych systemów, pasażerowie mogą w samolocie korzystać z telefonu w dowolny sposób: wysyłać wiadomości na komunikatorach, obsługiwać media społecznościowe, oglądać seriale online i przeglądać serwisy internetowe.
Połączenie z internetem w samolocie może nie być płynne. Należy się z tym liczyć, jeśli planujemy istotne aktywności z użyciem internetu, które wymagają płynności przesyłu danych.
Poprzez umieszczoną antenę samolot łączy się z najbliższym nadajnikiem, stając się niejako hot spotem dla urządzeń pasażerów. Jednak przelatując nad dużymi obszarami wodnymi połączenie może zostać zerwane lub spowolnione. W tym przypadku samolot łączy się z satelitą za pośrednictwem anteny satelitarnej, znajdującej się na kadłubie samolotu. Takie rozwiązanie stosowane jest w przypadku lotów międzykontynentalnych, gdy samolot przelatuje nad oceanem.
UWAGA! Niektóre linie lotnicze stosują systemy hybrydowe, które automatycznie przełączają się między systemem ATG a łącznością satelitarną Ku-Band/Ka-Band w zależności od lokalizacji samolotu. Zapewnia to ciągły dostęp do internetu, niezależnie od trasy lotu.
Pierwszą linią, która zaoferowała pasażerom dostęp do internetu w samolocie na długich trasach, była Lufthansa. W 2003 r. przewoźnik wprowadził powszechny dostęp do Wi-Fi w swoich maszynach. Polskie Linie Lotnicze LOT w 2023 r. udostępniły Wi-Fi w samolocie Airbus A330-900neo linii Air Belgium w sezonie letnim latający do Nowego Jorku. Kolejne takie samoloty mają pojawić się w szeregach LOT w 2026 i 2027.
Wifi w samolocie oferują m.in. airberlin, KLM, Lufthansa, Air Canada, Aeroflot, Iberia, Quatar Airways. Tani przewoźnicy jak Ryanair, Wizz Air czy esayJet nie mają na pokładzie dostępu do Wi-Fi.
Podróżując samolotami, przywykliśmy do konieczności włączania trybu samolotowego w telefonie, by uniknąć zakłóceń systemów nawigacyjnych i komunikacyjnych samolotu, co może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa. Włączony tryb samolotowy zmniejsza wzajemne oddziaływanie na siebie telefonów z urządzeniami, z których korzysta obsługa lotu.
Telefon w trybie samolotowym nie tylko nie ma dostępu do internetu, ale też niemożliwym jest odbieranie wiadomości tekstowych SMS i MMS, a także odbieranie połączeń.
Sieć przewoźnika umożliwia dostęp internetowy podobnie jak po podłączeniu się do każdego innego wi-fi. Z tą różnicą, że płynność przesyłu danych może być wolniejsza. Pasażerowie w samolotach mogą oglądać seriale online, jeśli przewoźnik daje możliwość korzystania z wi-fi.
To szczególnie istotne, jeśli podróżnemu zależy, aby oglądać konkretny materiał emitowany na żywo, np. debatę czy webinar.
Brak internetu podczas lotu nie uniemożliwia oglądania filmów. Na długich trasach przewoźnicy oferują kilka tytułów, które można zobaczyć na urządzeniach zainstalowanych na telewizorach samolotu. Chcąc obejrzeć swój ulubiony serial czy wybrany film, pobierz go jeszcze w domu do wersji offline. Wtedy bez względu na obecność wi-fi w samolocie, a także jego płynność, będziesz mógł cieszyć się bez przeszkód ulubioną rozrywką.
Dostęp do podniebnego internetu nie jest jak na razie darmowy. Pasażerowie muszą zapłacić za dostęp godzinowy lub dobowy. W zależności od przewoźnika i udostępnianych przez niego pakietów ceny mogą się różnić i wynosić kilka-kilkanaście euro.
Wybrani przewoźnicy udostępniają darmowe wifi w klasie biznesowej. American Airlines korzysta z usług Viasat i Intelsat, oferując darmowy dostęp do Wi-Fi dla członków programu lojalnościowego. Turkish Airlines również oferuje Wi-Fi na pokładzie swoich samolotów, w tym bezpłatny dostęp dla pasażerów klasy biznes i członków programu Miles&Smiles. Aegean Airlines oferuje darmowe Wi-Fi na wybranych lotach, w tym na wszystkich lotów krajowych, pod warunkiem że maszyny posiadają konieczną technologię. Austrian Airlines oraz British Airways to kolejne linie, w których można korzystać z sieci internetowej.
Lecisz na swoje wymarzone wakacje i trochę obawiasz się lotu? Katastrofa lotnicza może przyprawiać o duże lęki, ale pamiętajmy, że zdarza się niezwykle rzadko. Statystyki Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) za ostatnie lata potwierdzają, że lotnictwo cywilne należy do najbezpieczniejszych środków transportu.
W 2024 r. miało miejsce jedynie 7 wypadków z ofiarami śmiertelnymi na 40,6 miliona komercyjnych lotów. Prawdopodobieństwo wypadku wynosiło więc 1,13 na milion lotów. Dla porównania w 2024 roku na polskich drogach doszło do 21 528 wypadków drogowych, w których zginęło 1 881 osób, a 24 825 zostało rannych.
Dużo większe prawdopodobieństwo wiąże się z chorobą lub wypadkiem podczas podróży. I mowa tu nie tylko o poważnych chorobach i tragicznych wypadkach, ale szeregu codziennych problemów zdrowotnych, które jednak za granicą – gdzie opieka medyczna jest płatna a medycy nie mówią po polsku – mogą przysporzyć wiele problemów, np. złamana noga, udar słoneczny, gorączkowanie u małego dziecka, bolący ząb, zapalenie spojówek i wiele innych.
Aby zapewnić sobie spokojne wakacje i bezproblemową pomoc medyczną podczas podróży zagranicznej, wykup ubezpieczenie turystyczne na czas wyjazdu. Płacąc kilka-kilkanaście złotych dziennie masz gwarancję, że w razie problemów zdrowotnych (i nie tylko) otrzymasz pomoc, zwrot kosztów leczenia czy odszkodowanie.
W skład ubezpieczenia turystycznego powinno wchodzić:
Najtańsze ubezpieczenie zagraniczne kosztuje nawet 4 zł za dzień ochrony, czyli mniej niż kawa w kawiarni. Ostateczna cena zależy od kierunku podróży, stanu zdrowia podróżnego, zakresu ochrony polisy, ewentualnych rozszerzeń.
Przykładowe ceny ubezpieczenia turystycznego to:
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena | ||
---|---|---|---|---|
Koszty leczenia 91 664 zł | Ratownictwo 27 499 zł | Bagaż 0 zł | 2,68 zł 1 os. / 1 dni | |
Dodatkowo: NNW: 15 000 zł ubezpieczenie Covid-19 83 sporty objęte polisą | ||||
Koszty leczenia 600 000 zł | Ratownictwo 600 000 zł | Bagaż 3 000 zł | 5,50 zł 1 os. / 1 dni | |
Dodatkowo: NNW: 50 000 zł OC: 250 000 zł ubezpieczenie Covid-19 83 sporty objęte polisą sprzęt sportowy | ||||
Koszty leczenia 300 000 zł | Ratownictwo 100 000 zł | Bagaż 2 000 zł | 8,29 zł 1 os. / 1 dni | |
Dodatkowo: NNW: 25 000 zł OC: 150 000 zł ubezpieczenie Covid-19 60 sportów objęte polisą OC sportowe: 150 000 zł | ||||
Koszty leczenia 200 000 zł | Ratownictwo 200 000 zł | Bagaż 0 zł | 10,00 zł 1 os. / 1 dni | |
Dodatkowo: NNW: 30 000 zł OC: 50 000 zł ubezpieczenie Covid-19 |
2,68 zł 1 os. / 1 dni | |||
Koszty leczenia 91 664 zł | Ratownictwo 27 499 zł | Bagaż 0 zł | |
Dodatkowo: NNW: 15 000 zł ubezpieczenie Covid-19 83 sporty objęte polisą | |||
5,50 zł 1 os. / 1 dni | |||
Koszty leczenia 600 000 zł | Ratownictwo 600 000 zł | Bagaż 3 000 zł | |
Dodatkowo: NNW: 50 000 zł OC: 250 000 zł ubezpieczenie Covid-19 83 sporty objęte polisą sprzęt sportowy | |||
8,29 zł 1 os. / 1 dni | |||
Koszty leczenia 300 000 zł | Ratownictwo 100 000 zł | Bagaż 2 000 zł | |
Dodatkowo: NNW: 25 000 zł OC: 150 000 zł ubezpieczenie Covid-19 60 sportów objęte polisą OC sportowe: 150 000 zł | |||
10,00 zł 1 os. / 1 dni | |||
Koszty leczenia 200 000 zł | Ratownictwo 200 000 zł | Bagaż 0 zł | |
Dodatkowo: NNW: 30 000 zł OC: 50 000 zł ubezpieczenie Covid-19 | |||
Potrzebujesz więcej konkretów? Wejdź na kalkulator ubezpieczeń turystycznych, wpisz podstawowe dane dotyczące kierunku podróży, celu podróży i wyjeżdżającej osoby (data urodzenia, miejsce wyjazdu, ewentualne choroby przewlekłe) i dokonaj kalkulacji stawki ubezpieczeniowej.
Bez rejestracji, bez logowania, bez łączenia się z konsultantem, bez opłat i bez zobowiązań – sprawdź, ile zapłacisz za ubezpieczenie na wybrany wyjazd zagraniczny.
Czy można korzystać z WiFi w samolocie?
Tak, odbiór WI-FI w samolocie możliwy jest dzięki odbieraniu sygnału dzięki naziemnym stacjom bazowym lub satelicie. Odbieranie wiadomości tekstowych, przeglądanie serwisów informacyjnych czy korzystanie z social mediów jest możliwe dzięki systemom Ku-Band, Ka-Band i ATG.
Ile płaci się za wi-fi w samolocie?
Większość przewoźników udostępnia Wi-Fi odpłatnie - w zależności od linii i trasy kosztuje kilka bądź kilkanaście euro. Wybrane linie lotnicze w klasie biznes oferują dostęp do sieci za darmo.
Czy w samolocie jest dostępna sieć Wi-Fi?
Tak, wiele linii lotniczych oferuje dostęp do Wi-Fi na pokładzie, choć jego dostępność zależy od przewoźnika, trasy i typu samolotu. Najczęściej jest ono dodatkowo płatne w opcji godzinnej lub dobowej. Na ten moment tanie linie nie posiadają sieci Wi-Fi na pokładach swoich samolotów.
Czy w trybie samolotowym działa Wi-Fi?
W trybie samolotowym Wi-Fi jest domyślnie wyłączone, ale można je ręcznie włączyć. Nie powinno się tego jednak robić z uwagi na bezpieczeństwo lotu (ewentualność zakłóceń pracy urządzeń)
Co się stanie, jeśli nie włączysz trybu samolotowego?
Jeśli nie włączysz tego trybu, Twoje urządzenie może próbować łączyć się z siecią komórkową, co potencjalnie może zakłócać systemy pokładowe i jest niezgodne z przepisami bezpieczeństwa lotniczego.
Oceń artykuł: