Zaktualizowano: 2022-08-18
Overbooking to praktyka stosowana praktycznie przez wszystkie linie lotnicze i większość hoteli. To pewnego rodzaju zabezpieczenie dla przewoźników i właścicieli obiektów, które chroni przez stratami spowodowanymi niepełnym obłożeniem i brakiem możliwości wykorzystania wolnych miejsc. Aby tego uniknąć, linie lotnicze i hotele sprzedają więcej rezerwacji niż są w stanie zrealizować.
Hotele stosują tę praktykę szczególnie w okresie wzmożonego zainteresowania noclegami, na przykład w wakacje. Ilość turystów jest wtedy tak duża, że odwołana w ostatniej chwili rezerwacja oznacza dla obiektu stratę potencjalnego zysku.
Aby się przed tym zabezpieczyć, na wypadek rezygnacji jednego gościa, jego miejsce zarezerwowano również dla kogoś innego.
W samolocie to tym popularniejsza praktyka, ponieważ straty związane z niepełnym obłożeniem na pokładzie są dla przewoźników wysokie. Dlatego też jedno miejsce może zostać przypisane do więcej niż jednej osoby, z założeniem, że któraś z nich nie wykorzysta swojej rezerwacji.
Na pokład samolotu przewoźnik możenie nie wpuścić nas głównie z dwóch powodów.
Pierwszy z nich to brak wolnego miejsca. Choć może wydawać się to nieuczciwe, linie lotnicze stosują tak zwaną nadrezerwację. Jest to praktyka zgodna z prawem, która pozwala przewoźnikowi uniknąć finansowych strat. Oznacza to, że może przytrafić nam się sytuacja, w której nie zostaniemy wpuszczeni na pokład samolotu, mimo że posiadamy ważny bilet.
Drugim powodem jest nieodpowiednie zachowanie, które łamie zasady obowiązujące w samolocie. Każda linia lotnicza określa w swoim regulaminie szereg najważniejszych reguł, których każdy pasażer musi przestrzegać podczas podróży. Najczęściej wśród zabronionych zachować przewoźnicy wymieniają:
Podobnie wygląda kwestia overbookingu w hotelu. Jeśli konkretny obiekt sprzeda więcej rezerwacji niż wynosi jego maksymalne obłożenie, niektórzy goście mogą nie zostać przyjęci.
Tym, którzy łamią obowiązujące w hotelu zasady, takie jak regulamin czy podstawowe nakazy, mogą zostać wymeldowani.
Aby uniknąć niewpuszczenia na pokład samolotu czy do hotelu, należy przestrzegać najważniejszych zasad i dopilnować kilku formalności.
Jeżeli chodzi o samolot, każdy przewoźnik stanowczo zakazuje pasażerom spożywania własnego alkoholu. Jeśli więc w trakcie podróży chcemy napić się drinka czy wina, musimy zamówić je u załogi. Nie można jednak przesadzać – osoby, które po spożyciu alkoholu będą zachowywały się niewłaściwie, mogą zostać niewpuszczone lub usunięte z pokładu samolotu.
Warto także przed lotem zapoznać się z zasadami dotyczącymi używania sprzętów elektronicznych.
Na przykład Ryanair pozwala pasażerom korzystać z małych sprzętów jak telefon komórkowy, jeśli jest on przełączony w tryb offline (tzn. tryb samolotowy). Wszystkie inne urządzenia muszą być wyłączone nie tylko podczas startu i lądowania, ale również n każdą wyraźną prośbę załogi.
Niezależnie od sytuacji, jeśli jesteśmy pasażerami jakichkolwiek linii lotniczych, musimy bezwzględnie stosować się do wszelkich poleceń wydawanych przez załogę. Podobnie w hotelu – jeżeli obsługa zwraca się do nas z uzasadnionymi uwagami, musimy się do nich zastosować.
Co więcej, nasze zachowanie nie może wpływać na komfort lotu innych pasażerów oraz na pracę załogi. W przypadku hotelu sytuacja wygląda analogicznie.
Jeżeli liczna pasażerów chcących odebrać swoje rezerwacje jest większa niż ilość miejsc w samolocie, przewoźnik może zwrócić się do podróżującego z prośbą o zgodę na alternatywny lot albo specjalne odszkodowanie, jeśli ten dobrowolnie zrezygnuje ze swojej rezerwacji. Jeżeli jednak tak się nie stanie, przewoźnik po prostu nie wpuści niektórych pasażerów na pokład samolotu.
W takiej sytuacji obowiązkiem linii lotniczych jest zapewnienie poszkodowanym pasażerom warunków oczekiwania na kolejny lot, posiłków, a nawet transportu i noclegu, jeśli kolejny samolot odlatuje innego dnia.
Dodatkowo, jeśli taka sytuacja nam się przytrafi, a opóźnienie lotu przekroczy 3 godziny, możemy ubiegać się o odszkodowanie od przewoźnika.
Jeżeli sytuacja dotyczy odwołanego noclegu, hotel również musi zapewnić gościom, którym odmówił rezerwacji, zastępczy obiekt o podobnym standardzie.
Prawa pasażera, któremu odmówiono wpuszczenia na pokład samolotu mimo posiadania ważnego biletu, reguluje rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Zgodnie z nim, osoba, która nie mogła odebrać swojej rezerwacji, może ubiegać się o odszkodowanie lub inne zadośćuczynienie w związku z zaistniałą sytuacją.
To, jakiej wysokości odszkodowanie możemy otrzymać, zależy przede wszystkim od długości lotu i trasy.
Opóźnienie 3-4 godziny | Opóźnienie większe niż 4 godziny | Długość lotu |
250 Euro | 250 Euro | Wszystkie loty do 1500 km lub mniej |
400 Euro | 400 Euro | Loty wewnątrz UE przekraczające 1500 km |
400 Euro | 400 Euro | Loty poza UE pomiędzy 1500 km i 3500 km |
300 Euro | 600 Euro | Loty poza UE przekraczające 3500 km |
Jeśli nasza rezerwacja zostanie odwołana, sporym zabezpieczeniem może okazać się ważna polisa turystyczna na wyjazd.
Jeżeli nasze ubezpieczenie zawiera w sobie element zabezpieczenia na wypadek opóźnienia lub odwołania lotu, jeśli to nastąpi, ubezpieczyciel zwróci nam wszelkie dodatkowe koszty, których nie ponosi przewoźnik.
W jakich sytuacjach można uzyskać odszkodowania od towarzystwa ubezpieczeniowego?
Zazwyczaj aby uzyskać odszkodowanie z tytuły polisy, lot musi być opóźniony o przynajmniej 5 godzin. Dokładne zasady wypłacania zwrotu kosztów przez ubezpieczyciela są jednak zawarte w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) każdego z towarzystw.
Oceń artykuł: