Zaktualizowano: 2024-11-08
Wyjazd na wakacje miał być spełnieniem marzeń, a okazał się koszmarem z powodu problemów z bagażem? Zgubienie lub uszkodzenie walizki to dość częsty problem, zwłaszcza na dużych lotniskach. Ważne, aby w razie problemów znać swoje prawa i nie wpadać w panikę. Sprawdź, czy przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony, zgubiony lub uszkodzony bagaż i jak je uzyskać.
Prawa pasażerów oraz zasady dotyczące międzynarodowego przewozu bagażu definiuje Konwencja montrealska w sprawie odpowiedzialności przewoźników lotniczych z 1999 roku i Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 889/2002. Wskazane akty prawne określają, że to linie lotnicze odpowiadają za zadośćuczynienie pasażerom, których bagaż został uszkodzony, zgubiony lub dotarł na miejsce z opóźnieniem. Definiują również maksymalną kwotę odszkodowania należną poszkodowanemu za powstałe straty. Obecnie wynosi ona 1288 jednostek SDR (specjalne prawa ciągnienia) będących umowną międzynarodową jednostką monetarną. 1 SDR to obecnie 5,22 PLN, czyli należne zadośćuczynienie za niedogodności związane z bagażem wynosi 6722,11 PLN. Jeśli szkody wynikające z uszkodzenia czy zagubienia walizki szacuje się na większą wartość, np. na 10 000 zł, linie lotnicze wypłacą część tej kwoty.
Przykład: Pani Basia przewoziła w walizce torebkę o wartości 7 500 zł. W czasie transportu w luku bagażowym bagaż uległ zgnieceniu, w efekcie czego torebka została poważnie uszkodzona. Mimo ubiegania się o odszkodowanie, pozytywnego rozpatrzenia wniosku i otrzymania maksymalnie wysokiego zadośćuczynienia, uzyskana kwota stanowiła jedynie część realnej wartości przedmiotu.
W trosce o interes przewoźników konwencja montrealska zawiera zapisy, które mają zapobiec nieuczciwym praktykom pasażerów, np. próbie wyłudzenia odszkodowania lub niesłusznego obarczania winą linii lotniczych za uszkodzenia przewożonych przedmiotów. W tym celu do regulacji wprowadzono wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika za stan bagażu w określonych przypadkach.
Zgodnie z konwencją przewoźnik odpowiada za walizki i torby jedynie wtedy, gdy znajdują się ona na pokładzie samolotu lub po jego opieką. Ponadto nie ma obowiązku wypłaty odszkodowania, jeśli straty powstały na skutek wrodzonego defektu, jakości lub wady bagażu. Może też odmówić rekompensaty w przypadku uszkodzenia bądź utraty przedmiotów, które zgodnie z regulaminem linii lotniczych powinny być przewożone w bagażu podręcznym, a pieczę nad nimi sprawować powinien sam pasażer.
Poniżej znajduje się zestawienie przykładowych rzeczy zakazanych do przewozu w bagażu rejestrowanym uwzględnionych w ogólnych warunkach przewozu bagażu i pasażerów popularnych linii lotniczych.
Linie lotnicze | Przedmioty niedozwolone w bagażu rejestrowanym |
Ryanair | ● pieniądze, papiery wartościowe
● biżuteria, metale szlachetne i inne przedmioty o dużej wartości ● klucze ● aparaty fotograficzne i kamery ● e-papierosy ● zegarki ● okulary, okulary przeciwsłoneczne, soczewki kontaktowe ● urządzenia elektroniczne: laptopy, telefony komórkowe, tablety |
WizzAir | ● gotówka i papiery wartościowe
● biżuteria, metale szlachetne, kamienie szlachetne i półszlachetne ● komputery, aparaty fotograficzne, kamery wideo, telefony ● komórkowe oraz inne urządzenia elektroniczne lub urządzenia ● przedmioty łatwo ulegające zepsuciu lub zniszczeniu; ● dzieła sztuki i przedmioty sztuk pięknych |
Opracowanie własne |
Przykład: Pani Krysia poleciała na Maltę samolotem linii Ryanair, a w bagażu rejestrowanym umieściła swój zegarek o wartości ok. 3500 zł. Gdy okazało się, że przedmiot uległ zniszczeniu, przewoźnik odmówił wypłaty odszkodowania. Decyzję uargumentował tym, że zgodnie z regulaminem kobieta powinna przewozić zegarek w bagażu podręcznym. Podkreślił też, że nie ponosi odpowiedzialności za stratę i uszkodzenia rzeczy przewożonych w bagażu rejestrowanym pomimo zakazu.
Uzyskanie odszkodowania za opóźniony bagaż jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy pasażer może wykazać straty poniesione w związku z nieotrzymaniem walizki na czas. Aby to zrobić, powinien gromadzić rachunki, które musiał uregulować w związku z brakiem dostępu do przedmiotów znajdujących się w bagażu. Chodzi tu np. o paragony za zakup przyborów kosmetycznych czy niezbędnych produktów pielęgnacyjnych. Są one niezbędne do złożenia pełnej reklamacji. Przebieg procesu wnioskowania o odszkodowanie jest różny, choć przeważnie można go rozpocząć jeszcze na lotnisku. Poniżej znajduje się opis postępowania w razie opóźnienia bagażu w różnych liniach lotniczych.
W przypadku opóźnienia bagażu rejestrowanego podczas podróży liniami Ryanair należy na lotnisku przylotu udać się do biura rzeczy zagubionych. Tam trzeba odebrać protokół niezgodności mienia (PIR) z 10-znakowym numerem referencyjnym pozwalającym na śledzenie postępów sprawy online. Następnie należy przesłać formularz reklamacyjny do Ryanair i czekać na jego rozpatrzenie. Przewoźnik ma 15 dni na odniesienie się do takiej reklamacji.
W razie stwierdzenia opóźnienia bagażu rejestrowanego w trakcie podróży liniami Lufthansa zaleca się od razu zgłosić niedogodności przy stanowisku śledzenia bagażu na lotnisku lub online. Następnie, po otrzymaniu numeru referencyjnego, można na bieżąco śledzić status zgłoszenia. W zależności od preferencji da się wybrać opcję osobistego odbioru walizki lub przesłania jej pod wskazany adres. Aby uzyskać zwrot kosztów poniesionych w związku z oczekiwaniem na bagaż, należy złożyć wniosek o odszkodowanie online. Linie zapewniają zwrot 50% kosztów artykułów, których można nadal używać oraz 100% kosztów przyborów toaletowych i rzeczy jednorazowych.
Po zauważeniu opóźnienia bagażu w trakcie podróży liniami lotniczymi PLL LOT należy zgłosić problemy i spisać protokół reklamacyjny w celu uzyskania raportu PIR i numeru referencyjnego. Są one niezbędne do śledzenia przebiegu sprawy. Linie deklarują, że po odnalezieniu walizki dostarczą ją pod wskazany adres.
Odszkodowanie przysługuje też osobom, które stwierdziły uszkodzenia w obrębie przedmiotów przewożonych w bagażu. W takiej sytuacji zaleca się jak najszybciej zgłosić zauważone szkody, najlepiej jeszcze na lotnisku. Jeśli zdasz sobie sprawę z wystąpienia strat dopiero po rozpakowaniu walizki, masz ograniczoną ilość czasu na złożenie reklamacji. Zwykle jest to kilka dni, w zależności od zasad obowiązujących u danego przewoźnika. Po zgłoszeniu również otrzymasz indywidualny numer PIR oraz dostaniesz instrukcje co do dalszego postępowania.
Zdarzają się sytuacje, kiedy bagaż nigdy nie zostanie odnaleziony, a pasażer na zawsze pozostaje bez przewożonych tam przedmiotów. Wówczas to po stronie linii lotniczych leży obowiązek zadośćuczynienia poszkodowanemu oraz zminimalizowania poniesionych przez niego strat. W takiej sytuacji istnieje możliwość uzyskania odszkodowania, choć często problem stanowi udowodnienie wartości rzeczy z zaginionej walizki. Mało kto udokumentuje, co wkłada do bagażu rejestrowanego. Cała procedura dokumentowania zawartości bagażu odbywa się więc na różne sposoby, w zależności od polityki linii lotniczych.
Aby uzyskać rekompensatę finansową za zgubiony bagaż od firmy RyanAir, trzeba złożyć reklamację w ciągu 21 dni. Można zrobić to online, co znacznie ułatwia proces wnioskowania o odszkodowanie. W tym celu trzeba podać szczegóły dotyczące lotu oraz określić swoje roszczenia w internetowym formularzu. Przewoźnik ma następnie 28 dni na odniesienie się do stawianych wymogów.
W razie zagubienia bagażu przez linię Wizz Air należy zgłosić się do stanowiska odbioru bagażu i poprosić o pomoc. Następnie trzeba odebrać raport PIR, który jest później niezbędny do złożenia reklamacji. Wniosek o odszkodowanie można złożyć za pomocą formularza dostępnego na stronie przewoźnika. Dokument powinien zostać rozpatrzony w ciągu 30 dni.
W firmie Lufthansa odszkodowanie za zgubiony bagaż przysługuje po spełnieniu wszystkich wymaganych kryteriów. Dotyczą one zgłoszenia opóźnienia bagażu w odpowiednim terminie oraz sporządzenia listy zawartości walizki. Rekompensatę da się otrzymać jedynie w sytuacji, gdy czas oczekiwania na bagaż przekroczył 21 dni. Wówczas można przez 2 lata ubiegać się o wypłatę zadośćuczynienia za pośrednictwem formularza reklamacji bagażowej.
Zadbano, aby pasażerowie linii lotniczych mogli liczyć na wsparcie ze strony przewoźnika w razie zagubienia czy uszkodzenia bagażu. Mimo to gwarantowana pomoc często okazuje się niewystarczająca. Prawo do odszkodowania przysługuje w ściśle określonych przypadkach i do ograniczonej kwoty, a w pozostałych sytuacjach — trzeba pogodzić się ze stratą. Istnieje jednak sposób, na uniknięcie nieprzyjemnych skutków problemów z bagażem. Chodzi o ubezpieczenie, które zapewnia możliwość uzyskania rekompensaty finansowej w kwocie znacznie wyższej niż ta określona w konwencji montrealskiej. Ponadto umożliwia dochodzenie roszczeń nie tylko wtedy, gdy uszkodzony bagaż znajdował się pod pieczą przewoźnika, ale przez cały okres podróży, także po pozostawieniu walizki w przechowalni czy zamknięciu jej w pokoju hotelowym. Taka polisa cechuje się więc znacznie szerszym zakresem ochrony.
Ubezpieczenie bagażu jest często oferowane jako rozszerzenie polisy turystycznej. W rezultacie pakiet obejmuje nie tylko koszty leczenia i NNW, ale również ochronę walizek zabieranych ze sobą na wyjazd. W razie opóźnienia ich dostarczenia zapewnia nieocenione wsparcie finansowe. Niestety, ale ma ono też pewne ograniczenia określone dokładnie w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Zwykle jednak polisa nie obejmuje:
Niekiedy wyłączenia dotyczą też sprzętu sportowego, choć niektórzy ubezpieczyciele oferują dodatkowe pakiety uwzględniające np. narty, kijki czy inne akcesoria niezbędne do aktywnego spędzania czasu.
Ile wynosi odszkodowanie za zgubiony bagaż?
Linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność za straty związane z bagażem jedynie do kwoty ok. 6700 zł. Jest to maksymalna suma, jaką można uzyskać w ramach rekompensaty za poniesione szkody. Nie oznacza to jednak, że zawsze da się uzyskać aż tak duże odszkodowanie.
Co gdy linia lotnicza zgubi bagaż?
Jeśli linie lotnicze zgubiły bagaż, musisz jak najszybciej zgłosić ten fakt obsłudze, aby uzyskać numer PIR potrzebny do śledzenia statusu sprawy. Potem masz prawo złożyć wniosek o odszkodowanie za pośrednictwem formularza reklamacyjnego, który znajdziesz na stronie przewoźnika.
Jak długo czeka się na zagubiony bagaż?
Zagubienie bagażu to dość stresująca sytuacja, jednak w większości przypadków udaje się odnaleźć walizkę w ciągu kilku godzin, maksymalnie po kilku dniach. Pamiętaj, że masz prawo ubiegać się o odszkodowanie za straty związane z opóźnieniem.
Oceń artykuł: